Leven volgens Laura

Lau·ra (v.). 1. Van het leven genietend meisje.

Boeken &zo

op maart 13, 2013

Iedere woensdag schrijf ik hier een stukje over boeken, lezen, taal en alles wat daar mee te maken heeft. Lees je mee?

Vandaag de eerste ‘Boeken &zo’, zoals ik deze vaste rubriek heb genoemd. Iedere woensdag zal er een stukje in deze categorie online komen. Deze keer: mijn leesgewoonten!

Omdat ik een lichte (mijn vriend begint nu te grinniken, die noemt het denk ik niet meer ‘licht’…) controlfreak ben, vind ik het leuk om overal lijstjes en overzichten van te maken. Hier in huis staan alle dvd’s bijvoorbeeld op alfabet (en o wee als je er één verkeerd terug zet!), de boeken staan op genre en op grootte in de boekenkast en zelfs de kleding is op kleur en soort item gesorteerd. Ik vind het fijn om orde in chaos te scheppen en hou ervan dingen in te delen naar soort of categorie. Zo vind ik het dus ook leuk om dingen bij te houden.

Eén van die dingen: bijhouden wat en hoeveel ik lees. 

Sinds 2008  houd ik in een stevig schrift bij welke boeken ik lees. Ik noteer de datum waarop ik het boek heb uitgelezen, auteur, titel, het aantal bladzijden en in een paar regels waar het boek over ging. Op deze manier kan ik precies zien hoeveel boeken ik in een jaar lees (meestal tussen de 60 en 70) en wanneer ik een bepaald boek voor het laatst heb gelezen. Ook vind ik het leuk om te zien hoe mijn smaak verandert: de laatste jaren lees ik veel meer klassieke literatuur dan in 2008 en 2009, toen ik dit voor het eerst bijhield.

Het schriftje!

En de binnenkant ervan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En dan nu door naar het digitale tijdperk.

Want ik hoor iedereen al denken: ‘daar bestaat ook een website voor!’. Inderdaad, http://www.goodreads.com is het digitale equivalent van het schriftje. Voor wie nog niet bekend is met Goodreads: op deze website kun je bijhouden welke boeken je hebt gelezen, welke boeken je nu leest en welke boeken je nog wilt lezen. Over ieder boek kun je vervolgens een review schrijven en je kunt natuurlijk ook de reviews van anderen lezen.

Vooral dat laatste vind ik leuk. Het bijhouden-wat-ik-gelezen-heb deed ik dus al, maar het lezen van reviews van boeken is voor mij iets nieuws. Ik las wel eens een recensie voordat ik een boek kocht, maar daar bleef het dan ook wel bij. Nu bekijk ik, nadat ik een boek heb gelezen (uit angst dat anders mijn mening al wordt gevormd voor ik het boek heb gelezen), wat anderen ervan vonden. Soms verbaas ik me enorm en komt mijn mening helemaal niet overeen met de algehele tendens. Ook valt het me op dat er culturele verschillen zijn in de beleving van boeken: waar ‘Matilda’ van Roald Dahl in Nederland en Groot-Brittannië als een meesterwerkje binnen de kinderboeken wordt beschouwd, wordt dit boek in de VS door veel mensen gezien als een slecht voorbeeld: Matilda straft de volwassenen die haar slecht behandelen en zou daarom het principe ‘oog om oog, tand om tand’ hanteren. Persoonlijk vind ik dit nogal ver gaan – kom op zeg, het is gewoon een leuk kinderboek! Ik zat als kind met glanzende ogen te lezen omdat ik het zo heerlijk vond dat zij die vreselijk domme ouders, en natuurlijk de afschuwelijke mrs. Trunchbull, op een geweldige manier wist terug te pakken. Blijkbaar wordt dit in de Verenigde Staten niet gewaardeerd (althans, niet door volwassenen…). Dit is slechts een voorbeeld, maar maakt al wel duidelijk dat er grote verschillen zijn in wat men in verschillende delen van de wereld van een bepaald boek vindt.

Goodreads of het schriftje? 

Beide! Ik vind het leuk om een tastbaar bewijs te hebben van alle boeken die ik lees, maar ik zie zeker het extra nut in van Goodreads. Ik gebruik ze dus allebei :).

In het kader hiernaast kun je zien welke boeken ik op dit moment lees!

 

One response to “Boeken &zo

  1. Vivian schreef:

    Ik hou het ook bij, maar op een ietsje andere manier: ik noteer titel, auteur, genre en mijn beoordeling in cijfers. Goodreads vind ik ook erg leuk, maar ik vind het vervelend dat veel boeken daar nog niet in staan en ik heb meestal zo’n gevoel van ”door de bomen het bos niet meer zien” doordat het best een complex systeem is. Maar toch een leuke site om af en toe een paar uurtjes doorheen te struinen!

Geef een reactie

