Leven volgens Laura

Lau·ra (v.). 1. Van het leven genietend meisje.

Boeken &zo

op maart 20, 2013

Iedere woensdag schrijf ik hier een stukje over boeken, lezen, taal en alles wat daar mee te maken heeft. Lees je mee?

Vandaag: Reading Challenge 2013

Dit jaar doe ik mee aan de Reading Challenge. Voor wie het niet kent: een Reading Challenge is een uitdaging die je jezelf stelt op het gebied van lezen. Dat kan van alles zijn. Veel mensen, waaronder ikzelf, stellen zichzelf een bepaald aantal gelezen boeken ten doel. Je kunt echter ook een uitdaging aangaan op andere manier: een aantal boeken lezen van genres die je normaal nooit leest, alle boeken lezen die dit jaar op nummer 1 op de bestsellerlijst komen, een boek lezen van meer dan 1000 bladzijden, een aantal literatuurklassiekers lezen… Je kunt eigenlijk alles verzinnen, als het maar een uitdaging voor jezelf is.

Mijn persoonlijke Reading Challenge?

75 boeken lezen in 2013

Zoals ik al in de vorige Boeken &zo schreef, houd ik al sinds 2008 bij hoeveel boeken ik per jaar lees. In 2011 behaalde ik mijn tot nu toe hoogste aantal: 73 boeken. Ik vond het toen al jammer dat ik nét het mooie ronde getal van 75 niet had gehaald, vandaar dit jaar deze uitdaging. Tot nu toe heb ik 16 boeken gelezen, dus ik loop mooi op schema.

Waarom ik dit doe.

Ik vind het leuk om mezelf uit te dagen. Ik houd ervan om de lat voor mezelf hoog te leggen en ik probeer altijd om het weer net iets beter te doen dan de vorige keer. Nu is leesplezier natuurlijk niet af te meten aan het aantal gelezen boeken, maar toch vind ik het leuk om te zien of ik dit doel kan halen. Het geeft voor mij een extra dimensie aan het lezen: bij ieder boek dat ik uit heb, heb ik nu een gevoel van ‘yay, ik ben op weg naar mijn doel!’.

Toch doe ik het volgend jaar anders.

In januari ben ik begonnen met actief gebruik maken van GoodReads. Toen er de mogelijkheid was om een Reading Challenge (aantal  te lezen boeken in 2013) aan te maken, was ik direct enthousiast en heb ik me ingeschreven zonder daar verder over na te denken. Inmiddels heb ik wat meer gelegenheid gehad om me hier een idee over te vormen. Ik vind nu dat een Reading Challenge met een bepaald aantal als doel, wel heel erg gericht is op kwantiteit in plaats van kwaliteit. Ik ben dus van plan om volgend jaar een ander soort challenge aan te gaan, die meer op kwaliteit gericht is. Ik ben er nog niet precies uit wat ik dan wil doen, maar het zal in ieder geval iets in de richting van het lezen van een aantal literatuurklassiekers zijn, of het lezen van boeken waarvan de auteur de Nobelprijs voor de Literatuur heeft gewonnen.

Natuurlijk ga ik wel gewoon door met mijn huidige Reading Challenge! Nog 59 boeken te gaan. 🙂

2 responses to “Boeken &zo

  1. vivian18 schreef:

    Ik vind het bijhouden via Goodreads juist helemaal niets haha, het is in mijn ogen een beetje een te ingewikkeld systeem omdat je moet aangeven wanneer je het hebt uitgelezen en omdat niet alles duidelijk is aangegeven op het gebied van challenges van vorige jaren en dit jaar. Dus ik hou het bij mijn opschrijfboekje, haha. Mijn uitdagingen voor dit jaar zijn ten eerste om minstens 50 boeken te lezen en ten tweede om binnen die 50 minstens 5 klassiekers te lezen.

  2. Chayenne schreef:

    Leuk! Ik dacht al: ‘wat lees jij tegenwoordig veel’, Laura! Veel succes en plezier in je challage!
    En Vivian, jij ook Veel succes en plezier in jouw challage! Zet hem op dames!

Geef een reactie

