Leven volgens Laura

Lau·ra (v.). 1. Van het leven genietend meisje.

Het Vrijdaglijstje

op maart 22, 2013

Ik ben gek op lijstjes. Boodschappenlijstjes, verlanglijstjes, favorietenlijstjes… ik maak ze allemaal. Daarom hier elke vrijdag een lijstje! Benieuwd naar iets of een leuk idee voor het volgende lijstje? Laat het me weten!

Vorige week kondigde ik het onderwerp van dit lijstje al aan: reisbestemmingen! Hierbij 10 landen en steden waar ik heel graag nog heen wil. Het is dus een soort vrijdag-verlang-lijstje!

1. Engelenburcht
Zowel in 2005 als in 2007 ben ik naar Rome geweest. Ik heb mijn hart aan deze stad verpand: je loopt dwars door de Europese geschiedenis en een groot aantal culturele hoogtepunten bevindt zich in deze stad. Beide keren dat ik hier was, ging het bovendien om een unieke reis. In 2005 zat ik in de vijfde klas en gingen we met vier en vijf Gymnasium op excursie naar Rome. Het was zo ontzettend leuk om voor het eerst in zo’n stad te zijn, met al je vrienden om je heen. De hoogtepunten waren toen het bezoek aan Pompeii (enkele uren buiten Rome) en het avondje uit op Piazza Navona. In 2007 was het wederom heel bijzonder: deze keer was ik met mijn ouders en zusje en hebben we de gelegenheid gekregen om Paus Benedictus te ontmoeten!

Hoewel ik beide keren een groot aantal verschillende hoogtepunten heb bezocht, heb ik twee keer de Engelenburcht (Castel Sant’Angelo) gemist. Deze burcht, die als allerlei zaken dienst heeft gedaan (waaronder als mausoleum en als schatkamer) wil ik de volgende keer in Rome erg graag bezoeken. (Overigens is Castel Sant’Angelo te zien in de verfilming van Het Bernini Mysterie!).

2. Marokko

Als kind keek ik altijd naar Kinderen voor Kinderen. Ik kan me nog heel goed herinneren dat er in één van de afleveringen een liedje werd gezongen over Marokko. Ik weet niet meer hoe het heette, of waar het over ging, maar ik weet wel dat ik direct gefascineerd was door dit land. Er werd gezongen over gesluierde vrouwen, over een land waar overal zand was en waar thee drinken een hele happening is. Sindsdien heb ik altijd graag eens naar Marokko gewild, en dan vooral naar de drie koningssteden: Marrakech, Casablanca en Rabat.

3. De Chinese Muur 

Dit is iets dat voor mij in dezelfde categorie valt als de Piramides in Egypte, het Colosseum in Rome of de Grand Canyon in de VS. Toen ik daar was, had ik zo’n onwerkelijk gevoel, van ‘sta ik hier nu echt?’. Dat komt omdat het iets is dat je al honderden keren op televisie of op foto’s hebt gezien. Het zijn landmarks die ook voorkomen in films, in songteksten of in oude verhalen en het geeft je vervolgens een bizar gevoel om er dan echt te staan. Dat wil ik graag nog eens voelen, en dan op de Chinese Muur.

4. Australië 

De reden dat ik nog eens naar Down Under wil, is niet heel erg hoogstaand. Het heeft niets te maken met de aboriginals, Ayers Rock of het Great Barrier Reef. Nee, het komt gewoon doordat hier de schattigste diertjes op aarde leven: koala’s! Een hele goede vriendin van mij heeft de zomer in Australië doorgebracht en staat op de foto met zo’n vreselijk leuk diertje om haar nek. Dat wil ik ook. Daarom wil ik hierheen. 

 

 

5. Curaçao
Curaçao is in mijn beleving de belichaming van het paradijs: witte stranden, blauwe zee, dolfijnen, en altijd prachtig weer. Nu kan dit echt wel een beeld zijn dat in de werkelijkheid helemaal anders is, maar voor mijn gevoel is dit echt een heerlijk zomers eiland. Ik wil ooit eens een echte zonvakantie op een bounty-eiland doorbrengen, en Curaçao lijkt me daarvoor ideaal. Bovendien is hier ook nog iets te beleven – en dat is wel prettig want ik ben niet zo goed in dagen op het strand liggen.

6. Niagara falls 

Toen Jouke en ik afgelopen najaar onze reis van drie maanden door de VS maakten, wisten we al dat New York onze eindbestemming zou zijn. We hadden tenslotte tickets gekocht voor een terugvlucht vanaf JFK naar Amsterdam, dus we moesten daar op 28 november wel aankomen. We hadden echter de hoop dat we aan het eind nog wat extra tijd zouden hebben, zodat we eerst naar de Niagara Falls zouden kunnen rijden en dan pas naar New York. Helaas hebben dat niet meer gered. Nu staan de Falls echter nog wel steeds op mijn verlanglijstje.

7. Gorilla’s 

Jaren geleden zag ik eens een documentaire over het leven van zilverruggorilla’s in Afrika. Er werd verteld dat het mogelijk was om ze in hun eigen omgeving te zien, en sindsdien heb ik dat altijd eens willen doen. Sowieso lijkt een safari me heel bijzonder: vooral het idee om leeuwen in het wild te zien, spreekt me aan. Maar aangezien ik ‘aapies kijken’ altijd erg leuk vind, gaan deze gorilla’s nog voor!

8. Rondreis Groot-Brittannie 

De maanden in de VS zijn zowel mij als Jouke erg goed bevallen. De vrijheid die je op zo’n lange reis hebt, het 24/7 samen zijn en het avontuurlijke ervan vonden we fantastisch. Hoewel drie maanden ons voor een volgende keer iets te lang is, willen we graag nog eens een langere reis maken. Tijdens gesprekken over ‘waar wil jíj nog eens heen’ valt steeds vaker het woord ‘Groot-Brittannië’. We zijn er beiden nog niet vaak geweest en er is heel veel dat we daar nog graag willen zien, zowel in Engeland als in Wales en Schotland. Zo zou ik bijvoorbeeld heel graag naar Oxford willen, de typische Engelse badplaatsen willen bezichtigen en ik wil naar het Agatha Christie, het Charles Dickens, het Roald Dahl en het Jane Austen museum. En het Brontë-zusjes museum. Ook ben ik wel erg benieuwd hoe die ‘wuthering heights’ er nu eigenlijk in het echt uitzien en wil ik eens een echte Bread&Butter Pudding proberen (lijkt me niet echt geweldig, maar toch). Omdat veel van de locaties die we hier willen bezoeken, ver uit elkaar liggen, is een lange rondreis hier iets wat steeds vaker door ons hoofd speelt.

9. Japan

Sinds ik ‘Memoirs of a Geisha’ las, ben ik benieuwd naar Japan. De tegenstellingen in dit land interesseren me: enerzijds die eeuwenoude cultuur van keizers, geisha’s, theeceremonies en Japanse rotstuinen, anderzijds het hypermoderne Tokio en de meest geavanceerde technologie ter wereld. Ik zou dit graag eens met eigen ogen zien.

10. Auschwitz
Niet de vrolijkste bestemming om mee af te sluiten, wel iets waar ik al heel lang heen wil. Precies uitleggen waarom kan ik niet zo goed, maar WOII is altijd een interesse van mij geweest. ‘Het Dagboek van Anne Frank’ en andere boeken over het onderwerp heb ik al 10 keer gelezen, alle mogelijke films over WOII en de jaren daarvoor heb ik gezien, ik ben als kind al in Westerbork geweest en in Washington bezocht ik met Jouke het Holocaust Museum. Iets trekt me ook nog naar Auschwitz. 


Het is dat ik me heb voorgenomen om het vrijdaglijstje altijd uit 10 dingen te laten bestaan, want anders was deze lijst nooit meer opgehouden! Wat zijn de reisbestemmingen waar jullie nog eens heen willen? 

Geef een reactie

