Leven volgens Laura

Lau·ra (v.). 1. Van het leven genietend meisje.

Boeken &zo

op maart 27, 2013

Iedere woensdag schrijf ik hier een stukje over boeken, lezen, taal en alles wat daar mee te maken heeft. Lees je mee?

Vandaag een stukje over één van mijn favoriete auteurs: Agatha Christie!

Wie is Agatha Christie?
Agatha Christie (1890 – 1976) was een Britse schrijfster die gedurende haar leven meer dan 60 boeken en honderden korte verhalen heeft geschreven. Hoewel ze haar carrière begon met het schrijven van enkele romans, is ze uiteindelijk beroemd geworden vanwege haar detectiveverhalen.  Ze staat ook wel bekend als ‘The Queen of Crime’.

Waarom lees ik haar boeken zo graag?
Dat heeft meerdere redenen. Allereerst, en dat is wel erg belangrijk in het geval van Agatha Christie, houd ik ontzettend van detectiveverhalen. Dat is echter niet de reden dat ik haar boeken ben gaan lezen. Het is zelfs eerder andersom: dankzij haar boeken ben ik van detectives gaan houden.

Het eerste boek dat ik van haar las, Murder on the Orient Express, was eigenlijk puur toevallig. Ik zat in de tweede klas van de middelbare school en moest voor Nederlands ‘een detective’ lezen. Een compleet nieuw genre voor mij, dus ik kon niet zomaar een boek uit mijn eigen boekenkast pakken. Ik ben door het grote aantal boeken van mijn ouders gaan struinen, in de hoop ergens een detective tegen te komen. Zo kwam ik uit bij een drietal ‘vijflingen’ van Agatha Christie: omnibussen (omnibi? huh?) waar twee volledige boeken en drie korte verhalen in zitten. Ik zocht gewoon een boek uit dat me leuk leek en begon dus in MotOE.

Al heel snel zat ik er helemaal in. Wat me direct aansprak, was het feit dat een (goede) detective eigenlijk een soort puzzel is: je krijgt alle stukjes te zien, en je moet proberen ze op de juiste manier in elkaar te passen en zo de moordenaar, zijn wapen en het motief zien te ontdekken. Nu bleek achteraf dat MotOE ook één van haar meest beroemde boeken is, dus ik heb wel geluk gehad dat dit mijn eerste detective was: natuurlijk smaakte dat naar meer! Inmiddels heb ik een behoorlijke collectie opgebouwd die ik blijf uitbreiden. 

SAM_1711

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naast het feit dat haar verhalen zo goed in elkaar zitten, zijn er nog andere dingen die me specifiek in AC’s detectives aanspreken: de setting in Engeland, vaak in pittoreske dorpjes waar-toch-niet-alles-zo-idyllisch-is-als-het-lijkt, de tijd waarin de meeste boeken zich afspelen: er is nog sprake van ‘Lords’ en ‘Lady’s’ en hele volksstammen aan personeel en het allerleukste: detective Hercule Poirot, de Belg met het eivormige hoofd die nooit een Engelse uitdrukking snapt en altijd ‘zijn kleine grijze celletjes’ aan het werk zet. 

Mijn top 5

Op een paar uitzonderingen na vind ik alle boeken leuk om te lezen. Ze lezen heerlijk weg, het zijn echt boeken om op een zondagmiddag een paar uurtjes heerlijk mee op de bank te kruipen. Toch zijn er natuurlijk wel een aantal die er wat mij betreft qua kwaliteit uit springen. Daarom hier mijn top 5!

1. Murder on the Orient Express
Hierboven al genoemd als het eerste boek dat ik van AC las, het was toen een ontdekking en nu mijn favoriet. Het verhaal (er wordt iemand in een treincoupé vermoord, één van de andere 15 passagiers heeft het gedaan) is origineel, de personages komen tot leven en het belangrijkste: de ontknoping is onverwacht, sensationeel en volledig uniek. Het enige nadeel is dat je hierbij altijd zult onthouden hoe het zit.

2. And then there were none
Eerst heette dit boek ‘Ten little Niggers’, maar dat mocht niet meer vanwege de nogal gevoelige titel. Het boek heeft ook nog even ‘Ten little Indians’ geheten, totdat dat ook politiek incorrect werd. Nu staat het boek bekend onder bovenstaande titel. Ook hier gaat het om een   moord in een ‘gesloten’ setting: tien mensen komen samen op een afgelegen eilandje, één van hen wordt vermoord. En dan nog één. En dan nog één. Er lijkt een seriemoordenaar aan de gang te zijn, maar wie? En waarom zijn dit zijn slachtoffers? Dit boek heeft me behoorlijk de rillingen gegeven toen ik het voor het eerst las. Het is niet alleen een detective, maar ook een thriller. De ontknoping is wederom subliem. 

3. The ABC Murders
In dit boek wordt er als eerste een slachtoffer waarvan zowel voor- als achternaam met een A begint, vermoord, in een plaats die ook met een A begint. Vervolgens gebeurt hetzelfde met de B, de C, de D… bij welke letter weet Poirot hem te stoppen? Een erg origineel idee, dat mij aanspreekt vanwege mijn voorliefde voor dingen die op volgorde staan (hier staan alle DVD’s bijvoorbeeld ook alfabetisch). Ook hier is de oplossing weer onverwacht.

4. 4.50 from Paddington
De enige in mijn top 5 met Miss Marple in de hoofdrol als de detective. Dat komt deels doordat er gewoon minder boeken zijn met haar als detective, deels omdat ik Poirot veel leuker vind. Verhalen met Miss Marple in de hoofdrol zijn me iets te voorspelbaar: het mevrouwtje wordt het hele boek lang niet geloofd, om dan aan het eind ineens de oplossing uit haar hoge hoed te toveren. Poirot is een gerenommeerd detective, dat vind ik zelf leuker. Toch is dit verhaal wel heel goed. Er valt een groot aantal doden (daar houd ik van, ik wil nooit dat het bij één moord blijft) en iedereen heeft een motief. Uiteindelijk is de dader toch nog onverwacht, en dat is erg knap.

5. The Labours of Hercules
Poirot besluit met pensioen te gaan (dat wil hij overigens in ongeveer de helft van de boeken, maar het lukt hem nooit :P), maar wil voor hij er definitief mee stopt nog twaalf zaken aannemen. Deze zaken moeten allemaal gebaseerd zijn op één van de werken van Hercules. In deze bundel van twaalf korte verhalen wordt de klassieke mythologie in een modern jasje gegoten. Erg leuk als je een beetje thuis bent in de Griekse mythologie.

Zijn er nog meer Agatha Christie liefhebbers?

4 responses to “Boeken &zo

  1. vivian18 schreef:

    Ik heb echt helemaal niets met bloed en moorden en thrillers en detectives haha, maar wel leuk om dit zo te lezen! Mocht je die Murder on the Orient Express ook echt voor Nederlands lezen? Wij mogen namelijk absoluut geen boeken lezen die van oorsprong niet Nederlands zijn…

    • lstvanleeuwen schreef:

      Dat was nog voor onze ‘bloemlezing’. Van klas 1 t/m 3 hielden we voor Nederlands een bloemlezing bij, waarbij je iedere periode een boek moest lezen uit een bepaald genre. Het maakte dan niet uit in welke taal het boek oorspronkelijk gelezen was, het ging er meer om dat er gewoon werd gelezen en dat je eens kennis maakte met andere boeken dan je normaal las. Van klas 4 t/m 6 was NL literatuur wel verplicht.

      Er zit overigens weinig tot geen bloed in de boeken van Agatha Christie 😛 Het zijn beschaafde moorden, zeg maar 😉

  2. Je hebt me geïnspireerd om ‘Murder on …’ te gaan lezen!

Geef een reactie

