Leven volgens Laura

Lau·ra (v.). 1. Van het leven genietend meisje.

Het vrijdaglijstje

op maart 29, 2013

Ik ben gek op lijstjes. Boodschappenlijstjes, verlanglijstjes, favorietenlijstjes… ik maak ze allemaal. Daarom hier elke vrijdag een lijstje! Benieuwd naar iets of een leuk idee voor het volgende lijstje? Laat het me weten!

Vandaag:

10 hapjes & drankjes waar je me ’s nachts voor wakker mag maken
(Bij wijze van spreken dan, hè. Niet dat je nu straks echt om 3 uur ’s morgens met een haring op de stoep staat.)

1. Aardbeien met slagroom
Van die echte grote, zoete aardbeien, met verse slagroom. En dan op zo’n manier dat het eigenlijk ‘slagroom met aardbeien’ is, in plaats van ‘aardbeien met slagroom’. Sowieso, slagroom. Zonder aardbeien vind ik het ook lekker :P.

2. Sperzieboontjes
Iets gezonder: sperzieboontjes. Qua groenvoer doe je me geen groter plezier dan met een pond sperziebonen. Met een beetje zwarte peper en een klontje boter er doorheen gesmolten, zo lekker!

3. Sushi / Rauwe vis in het algemeen
Ik hou enorm van vis, en dan vooral van rauwe vis. Als kind was ik al gek op haring, en inmiddels vind ik gewoon alle rauwe vis lekker. Heerlijk met een klein beetje sojasaus en gestoomde Japanse rijst, maar ook gewoon een Hollandse Nieuwe vind ik nog steeds heerlijk. Jouke vindt dat iets minder – die staat op drie meter afstand te kokhalzen en wil eigenlijk 24 uur niet meer bij me in de buurt komen. Vind ik niet erg, dan kan ik er mooi nog één eten.

4. Irish Coffee
Dan een drankje. Ik drink het niet vaak, maar bestel het soms als dessert als ik uit eten ben geweest. Ik houd niet van ijs en chocola en ben allergisch voor noten en veel vruchten, dus er is voor mij vaak weinig keus als dessert. Daarom neem ik dan soms een Irish Coffee om de maaltijd mee af te sluiten. Heerlijk: verse koffie met een scheutje whiskey en, daar is ‘ie weer: slagroom. Heel lekker en door en door verwarmend.

5. Spaghetti Carbonara
Verse spaghetti carbonara is het lekkerste uit de Italiaanse keuken. Heerlijk met paddenstoelen en spekjes (of ham). De allerlekkerste is de krijgen bij La Gaetano op het Noordereiland in Rotterdam.

6. Kibbeling
Ik zei het al, ik ben een viseter. De rauwe vis noemde ik al, maar ook klaargemaakt vind ik alles uit de zee heerlijk. Niet zo culinair verantwoord, en ook niet bepaald gezond (nu ik er over nadenk, is bijna niets op dit lijstje gezond :P), maar kibbeling is ook iets heerlijks. Met ravigottesaus, en nog een beetje warm zo uit het bakje eten. Erg lekker! 

7. Broodje warme geitenkaas met honing
En pijnboompitten, zongedroogde tomaatjes en rucola erop. Zo’n soort broodje is vaak op een lunchkaart te vinden en deze bestel ik dan ook vaak. Echt om van te genieten.

8. Blauwe kaas 
Ik ben gek op alle kaas, maar het meest geniet van ik van kaas met veel smaak. Mijn voorkeur gaat dus ook altijd uit naar oudere soorten kaas (jonge kaas zit toch ook geen smaak aan?!) en dan vooral naar de echte blauwe kaasjes. Roquefort, gorgonzola, Danish blue… Ik eet het allemaal. Hoe meer het stinkt, hoe lekkerder het is, is mijn motto!

9. Calamaris
Nog één keer vis op deze lijst. Als ik nog maar één keer iets mocht eten, zou het calamaris zijn: inktvisringen. Zo vreselijk lekker.

10. Truffel
Truffel, truffelkaas, truffelolie, truffelham… ik begrijp wel waarom dit zo’n delicatesse is. Bij Cuisine Savoureuse, een heerlijk restaurant in Zuidland, kregen we eens kloostervarken met truffel. Dat is misschien wel het lekkerste wat ik ooit heb gegeten. Maar truffel mag wat mij betreft overal over- en doorheen!

Heb ik hier nog lekkernijen gemist? (Ik krijg trouwens echt honger van die plaatjes. Ik ga zo maar eens lunchen!)

Geef een reactie

