Leven volgens Laura

Lau·ra (v.). 1. Van het leven genietend meisje.

ProvincieProject: Maastricht!

op april 4, 2013

Nadat Jouke en ik eind november terug waren gekomen uit de VS, wisten we natuurlijk al dat we in 2013 geen heel groot vakantiebudget zouden hebben. We hebben jarenlang gespaard voor onze rondreis door Amerika en daar is het hele spaarpotje dan ook aan op gegaan. Daar hebben we geen seconde spijt van, maar het betekent wel dat we weer van het begin af aan moeten opbouwen. Daardoor zullen we dit jaar niet uitgebreid op vakantie kunnen, maar maken we meerdere kleine tripjes.

Hier komt ons idee voor het ‘Provincieproject’ vandaan. Onze vakanties zijn tot nu toe eigenlijk altijd ver (of heel ver..) weg geweest en het leek ons leuk om ook Nederland eens wat beter te leren kennen. Dat past bovendien beter in ons budget dit jaar. Vandaar dat we op het idee kwamen om iedere maand 1 provinciehoofdstad te bezoeken. Praktisch, want 12 maanden / 12 provincies… Eind 2013 zouden we dan Nederland al een heel stukje beter kennen!

In januari namen we een kijkje in Middelburg, in februari was Den Bosch aan de beurt. Afgelopen zaterdag bezochten we, op de valreep nog in maart, Maastricht. Hierbij een fotoverslagje!

’s ochtends om 11 uur hadden we een rondleiding geboekt door de mergelgrotten van de Sint Pietersberg. Dat was erg leuk! Van de gids kregen we uitleg over het ontstaan van de grotten (eigenlijk is het een oude verlaten mijn) en een uitgebreide rondleiding, waarbij we uiteraard zelf een stukje door het donker moesten (eng!).

SAM_1714 

 

 

 

 

 

 

 

Na de rondleiding was het tijd om te lunchen. Dat deden we bij Café Bokes, vlakbij het Vrijthof. Daarna haalden we bij de VVV een stadswandeling op en maakten we een rondje langs alle culturele en historische punten in de binnenstad van Maastricht. Enkele hoogtepunten waren de oude stadswal, die er al sinds 1200 staat, de Helpoort en natuurlijk de Sint Servaasbasiliek en de naastgelegen toren, de Sint Jan.
SAM_1731

 

 

 

 

 

 

 

Die toren moesten we natuurlijk even op. Of, nou ja, ‘we’… Jouke wil altijd en overal torens op. Overal waar het kan, moeten we even omhoog. Bij voorkeur zo hoog mogelijk, via een zo smal mogelijke trap en met een zo laag mogelijke reling tussen jou en de afgrond. Je hoort het al, ik ben geen fan van hoogtes. Ik heb behoorlijk last van hoogtevrees, maar toch ga ik altijd mee naar boven. Dit met een soort hoop dat ik er op die manier nog eens overheen kom. Een soort shocktherapie, zeg maar. Het helpt alleen nooit en halverwege dat smalle trapje heb ik er alweer spijt van. Vandaar dat er ook nooit leuke foto’s zijn van mij bovenop iets – ik kijk bang of ben op het randje van tranen. Maar goed, door die angst te overwinnen heb je uiteindelijk wel wat: ik kan nu tenminste zeggen dat ik op de Sint Jan in Maastricht heb gestaan. Ha!

SAM_1739

 

 

 

 

 

 

Nee, ik durf niet bij het randje te staan :P.

Van ons project tot nu toe vonden we Maastricht de leukste stad en ook het meest geslaagde dagje uit. We weten nog niet zeker waar we deze maand heen gaan, het wordt waarschijnlijk óf Haarlem óf Arnhem. Hopelijk wordt dat ook de eerste stad waar we zonder sjaal en handschoenen heen kunnen…

4 responses to “ProvincieProject: Maastricht!

  1. Oma Bijvoets schreef:

    Haarlem is een hele mooie stad, met veel bezienswaardigheden.

  2. Chayenne schreef:

    Wat superleuk dat jullie dat project zijn begonnen! Superleuk, jullie belevenissen in Maastricht! Veel succes en plezier met jullie Provincieproject!

  3. Ayla schreef:

    Arnhem is leuk, maar eigenlijk is nijmegen veel mooier en gezelliger. Niet alleen omdat ik er woon, maar ook om te winkelen en musea denk ik :).
    Als jullie alleen hoofdsteden van provincies doen gaan jullie denk ik veel mooie Nederlandse steden nog missen 🙂

Geef een reactie

