Leven volgens Laura

Lau·ra (v.). 1. Van het leven genietend meisje.

Vrijdaglijstje

op april 12, 2013

Ik ben gek op lijstjes. Boodschappenlijstjes, verlanglijstjes, favorietenlijstjes… ik maak ze allemaal. Daarom hier elke vrijdag een lijstje! Benieuwd naar iets of een leuk idee voor het volgende lijstje? Laat het me weten!

Vandaag een enorm lang lijstje: namelijk een lijstje van 101 items. Jaja, Jouke en ik besloten gisteren om samen een nieuw 101-doelen project te starten. Mocht je dit fenomeen niet kennen: enkele jaren geleden ontstond op internet het ‘Day Zero Project’. Mensen bedachten een lijst met 101 doelen om in 1001 dagen te voltooien. Ik heb er al eens aan meegedaan: in november 2012 eindigde mijn eerste project. Ik heb 59 doelen van de 101 gehaald. De lijst kreeg ik niet helemaal af omdat ik deels wel erg optimistisch was geweest (1001 dagen is echt korter dan je denkt), en ook omdat in 2012 veel van mijn tijd werd opgeslokt door het schrijven van mijn masterscriptie en, niet te vergeten, de drie maanden in de VS.

Nu weet ik iets beter hoeveel je daadwerkelijk kunt doen in 1001 dagen, en nog belangrijker: ik hoef geen 101 doelen zelf uit te voeren. Nee, dit doelenproject is van mij en Jouke samen. Hij heeft voor zichzelf 24 doelen opgesteld, ik heb er 16. De overige 61 zijn gezamenlijke doelen. We hebben nét geen 1001 dagen, maar kozen ervoor om 31 december 2015 als einddatum te kiezen. Komt wat mooier uit. We zijn gewoon even gaan zitten en hebben stilgestaan bij alles wat we de komende 2.5 jaar willen doen, willen bereiken en willen meemaken. Daar is deze lijst uit voort gekomen.

Hierbij dus de 101 nieuwe doelen! Deze zijn vanaf nu ook terug te vinden via een vaste link op deze pagina. Op deze blog houd ik regelmatig de voortgang bij. Het wordt nu zeker geen DZP-blog, maar ik zal er wel af en toe aandacht aan besteden. 🙂

De Lijst:

Legenda:
Doorgestreept = Doel is voltooid.
Schuingedrukt = Met dit doel zijn we nog bezig.


Algemeen
1. 101 doelen opstellen voor dit Day Zero Project

Werk en Studie
Jouke:
2.  Vrijwilligerswerk gaan doen
3.  Basiscursus gitaar afronden

Laura:
4. Een baan vinden
5. Cursus Latijn afronden

Wonen
Jouke:
6. Een nieuwe stereo aanschaffen
7. De deur van de huiskamer smeren

Samen:
8. Verhuizen naar Rotterdam
9. Eetkamerstoelen vervangen
10. Een nieuwe Desktop PC kopen
11. Onze eerste Flatscreen TV kopen
12. Een boekenkast met trappetje kopen
13. In het nieuwe huis een ‘reiswand’ maken
14. Een housewarming geven als we verhuisd zijn
15. Een nieuwe krabpaal kopen
16. De berging opruimen


Lezen, Kijken en Luisteren
Jouke:
17. Naar een festival gaan
18. ‘Pluk van de Petteflet’ lezen
19. Een literatuurklassieker lezen
20. Alle gekopieerde cd’s uitzoeken en de leuke vervangen door originele
21. ‘He-Ho’ van The Illumineers op gitaar kunnen spelen
22. Me opgeven voor Per Seconde Wijzer
23. De kinderbijbel lezen
24. Drie nieuwe zangers, zangeressen of bands ontdekken (0/3)
25. Een horrorfilm kijken

Laura:
26. De serie Nederlandse Klassiekers van het AD allemaal gelezen hebben (6/20)
27. ‘1984’ van George Orwell lezen
28. Belle en het Beest deel 2 en 3 kijken (0/2)
29. De collectie Agatha Christies compleet maken
30. Naar twee musicals gaan (0/2)
31. Me opgeven voor Met het Mes op Tafel
32. Drie filmmusicals kijken die ik nog niet eerder heb gezien (0/3)
33. ‘Jippus et Jannica’ lezen
34. In 2013, 2014 en 2015 een Reading Challenge voltooien (0/3)

Samen:
35. Iedere maand een film kijken die ooit de Oscar voor Beste Film heeft gewonnen (0/30)
36. Een popconcert bezoeken
37. Een toneelstuk, opera of balletvoorstelling bezoeken
38. Naar de opnamen van een tv-programma gaan


Sport en Spel
Jouke:
39. Op tennisles gaan
40. Nogmaals de 10 KM hardlopen, sneller dan de eerste keer

Samen:
41. Het bordspel ‘Carcassonne’ compleet maken met alle uitbreidingen die er zijn
42. Drie nieuwe bordspellen leren
43. Een 30×30 uitdaging voltooien (30 dagen lang iedere dag 30 minuten bewegen) (0/30)
44. Allebei minimaal één Mastercertificaat halen bij NewU Yoga voor Wii (0/2)


Culinair
Jouke:
45. Kikkerbilletjes proberen
46. Een insect eten

Laura:
47. Een slokje melk proberen
48. Zelf pesto maken
49. Met Vivian een taart bakken als haar mijlpaal van 1 meter 40 is bereikt

Samen:
50. In een sterrenrestaurant eten
51. Een kookworkshop doen
52. Een nieuwe keuken proberen
53. Drie keer uit eten gaan tijdens de DiningCity Restaurantweek (0/3)
54. Meedoen aan een Wijn&Spijs Wandeling (niet in Rotterdam)
55. In één keer alle burgers van McDonalds bestellen en alles uitproberen
56. Een week vegetarisch eten
57. Overgaan op biologische producten
58. Drie nieuwe groentes proberen (0/3)
59. Uit eten gaan, waarbij Jouke voor Laura bestelt en andersom
60. Mosselen eten
61. Een keer écht pittig eten
62. In 2014 of 2015 meedoen aan de Vastentijd


Reizen en Uitstapjes
Samen:
63. Federer aanmoedigen op de ATP World Tour Finals in Londen
64. In 2013 iedere maand een Nederlandse provinciehoofdstad bezoeken (3/12)
65. Een lange rondreis (6-8 weken) door Groot-Brittannië maken
66. Naar de Zeehondenopvang in Pieterburen
67. Naar het Muiderslot
68. De Hunebedden bekijken
69. Kamp Westerbork bezoeken
70. Naar het Noorder Dierenpark in Emmen
71. Naar de museumnacht in Rotterdam
72. Naar de kermis in Tilburg
73. In 2014 of 2015 echt Carnaval vieren
74. Een pretpark in Europa bezoeken waar we nog niet eerder zijn geweest
75. Een moskee bezoeken
76. Naar een open dag van een instelling waar we normaal gesproken niet komen
77. 10 plaatsen bezoeken die op de UNESCO werelderfgoedlijst staan (0/10)
78. Naar een Duitse kerstmarkt gaan
79. Een keer een fiets- of wandeltocht doen
80. Naar een Waddeneiland
81. Weer wat vaker écht gaan stappen (0/5)
82. Twee keer een stedentrip buiten Nederland maken (0/2)
83. Naar een wedstrijd van het Nederlands Elftal gaan



Uiterlijk en Kleding
Jouke:
84. Een nieuw pak kopen

Laura:
85. Een designerzonnebril van Chanel kopen

Samen:
86. Drie keer een dagje Sauna/Wellness doen (0/3)


Overig
Jouke:
87. Een keer een proefrit in een hele luxe auto maken
88. Een boom planten op de Nationale Boomplantdag
89. Een maand lang beleggen
90. Een fietsband leren plakken
91. Leren klok kijken
92. Meedoen aan Movember

Laura:
93. Een kip aaien

Samen:
94. Een sneeuwpop maken
95. Met een groep verstoppertje spelen
96. Een keer het nummer bellen dat boven de snelweg staat (‘Heeft u vragen over de snelweg? Bel dan…”)
97. Een keer via Unibet gokken op een tenniswedstrijd
98. Een nieuwe professionele foto van ons samen laten maken
99. Een week niet met tv of dvd erbij eten
100. Tijdens dit project al ons kleingeld < €0,50 opzij leggen
101. Een keer figureren in een speelfilm

 

 

10 responses to “Vrijdaglijstje

  1. moniek schreef:

    Cool! Ik krijg jorden nooit zo gek 😉 maar ja, die eet wel vegan. Iedere kerel zijn eigen soft spot van beïnvloeding hahaha. Ik ga nu je lijst lezen, en laten we elkaar bij de les houden!

  2. moniek schreef:

    59 is zooo cool; dat gaan wij ook doen 🙂 BTW, je moet een keertje naar Assen, kijken of je meer dan 5 doelen op een dag kan afronden 😉 hunnebed, unesco, Westerbork, uit eten…

    • lstvanleeuwen schreef:

      Haha ja dat had ik ook al bedacht! Maar voor de volledigheid moet dan het Noorder Dierenpark er ook wel bij – en dat wordt toch iets te veel op één dag denk ik 😛

      En 59 lijkt me echt grappig om te doen! 😀

  3. Mary Mostert van Gerven schreef:

    Geweldig idee en weer heel leuk om te lezen. Ik heb even gekeken hoeveel plaatsen wij bezocht hebben die op de werelderfgoedlijst staan en het viel mij op dat het er behoorlijk veel waren. Toch weer even leuk om aan terug te denken. Als je benieuwd bent naar wat wij allemaal gezien hebben hoor ik het wel van je. Ik zou zeggen ga ervoor er is zoveel om van te genieten. Succes

    • lstvanleeuwen schreef:

      Ik ben zeker benieuwd! Het is eigenlijk een stokpaardje van Jouke: altijd als we op vakantie gaan, zoekt hij helemaal uit welke dingen er op de Werelderfgoedlijst staan. We hebben de lijst uitgeprint liggen en markeren steeds de dingen waar we al geweest zijn. Nu gaan we dus weer proberen om er 10 bij te krijgen :).

  4. Claudia schreef:

    Ik meld mij aan voor nr 95!!:) nr 93 vind ik heldhaftig 😉
    Eh nog meer lijstjes: top 10 films, top10 series, top 10 leuke dingen en ja ook top 10 meest vreselijke dingen;) zo kan ik nog wel ff doorgaan hoor :p
    Xxx

    • lstvanleeuwen schreef:

      Yes! Nu zijn we al met z’n drieën! En in 2015 zijn Eva en Sophie wel groot genoeg om mee te doen, dus dan hebben we er al 5! 🙂

      Haha ja ik ben nu al bang voor het moment dat ik 93 moet gaan doen. Ook voor 47, trouwens..

  5. Oma Bijvoets schreef:

    Laura en Jouke, hele leuke dingen hoor, en dat moet voor 2015 af zijn he!!.
    Ik wens jullie heel veel PLEZIER en SUCSES!! XXX

  6. vivian18 schreef:

    Jaaa, zo leuk! Ik vond je eerste DZP ook heel leuk om te volgen dus ik hoop dat je deze beter vol kunt houden! En wat die melk betreft, je mag ook wel een slokje van mijn voeding, dat smaakt volgens mij ongeveer hetzelfde 😛 En yay voor nummer 49!

Geef een reactie

