Leven volgens Laura

Lau·ra (v.). 1. Van het leven genietend meisje.

Boeken &zo

op april 17, 2013

Iedere woensdag schrijf ik hier een stukje over boeken, lezen, taal en alles wat daar mee te maken heeft. Lees je mee?

Vandaag: meer uitleg over één van de doelen uit het Day Zero Project, namelijk:

26. De serie Nederlandse Klassiekers van het AD allemaal gelezen hebben
Eind 2010 kwam landelijke krant AD met iets nieuws. Er zaten wekelijks couponnen bij het blad, waarmee je tegen gereduceerde prijs Nederlandse Klassiekers kon aanschaffen. Deed je dit elke week, dan zou je uiteindelijk een collectie van 20 boeken bij elkaar hebben die een mooie dwarsdoorsnede van de Nederlandse literatuur volgen. Nu heb (had) ik geen abonnement op de krant, maar gelukkig bleek dat je ook gewoon de hele collectie in één keer kon aanschaffen. Zo had ik voor een uitstekende prijs (€100) ineens 20 nieuwe boeken in mijn kast staan.

Nu zijn dit geen boeken die je allemaal achter elkaar leest. Het onderwerp is over het algemeen wat zwaarder (denk bijvoorbeeld aan Alzheimer, een zwaar gereformeerd milieu, de gevolgen van een jeugd in een concentratiekamp), enkele zijn 100 jaar of langer geleden geschreven waardoor het taalgebruik wat lastiger is en over het algemeen zijn het geen boeken die je ’s middags in de zon lekker weg leest. Dat geeft echter niet. Ik ben altijd benieuwd naar waarom boeken zo’n ‘moet je gelezen hebben‘ status hebben en wil me daar graag zelf een oordeel over kunnen vormen. Ik lees ze dus met plezier, alleen heb ik na een zware pil als ‘van de koele meren des doods’ weer even behoefte aan wat luchtigers. Ik kan ze dus niet allemaal achter elkaar lezen.

Vandaar dat ik tot nu toe 7 van de 20 boeken heb gelezen. Afgelopen vrijdag, bij het online gaan van de nieuwe DZP-lijst, waren dat er nog zes. Ik heb afgelopen weekend meteen maar even de koe bij de horens gevat en er weer één gelezen, dus nu ben ik ongeveer op één derde. Mijn mening tot nu toe? Zie hieronder de hele collectie, en mijn mening over de boeken die ik tot nu toe heb gelezen (sommige heb ik vroeger al gelezen, maar nog niet in deze uitgave, die tel ik dus pas mee als ik ze opnieuw heb gelezen).

1. Anne Frank – Het Achterhuis

2. Multatuli – Max Havelaar

3. Maarten ’t Hart – Een Vlucht Regenwulpen 

–> Van dit boek begreep ik niet helemaal waarom het als zo’n goed boek wordt gezien. Het is wel interessant hoe hij opgroeit, het verveelde me niet, maar er gebeurt eigenlijk vrij weinig en de hoofdpersoon maakt geen echte ontwikkeling door. Ik zie niet helemaal in waarom dit een klassieker is geworden, maar misschien mis ik gewoon iets.

4. Jan Wolkers – Turks Fruit

5. Harry Mulisch – De Aanslag
–> Eigenlijk gek dat ik dit boek nooit eerder had gelezen. Ik houd erg van de stijl van Mulisch en met mijn enorme interesse voor WOII was dit toch wel een logische keuze. Ik heb het in één ruk uitgelezen: een erg goed geschreven boek met pas op het allerlaatst de ontknoping. Enorme aanrader.

6. Boudewijn Buch – De Kleine Blonde Dood
–> Hier was ik helemaal niet enthousiast over. Ik begon met enige huiver aan het boek, omdat ik bang was dat het een enorme tranentrekker zou zijn. Het tegendeel is waar. Op de een of andere manier kreeg ik geen enkele band met de hoofdpersoon en had ik helemaal geen sympathie voor hem. Een enorm trieste gebeurtenis op zo’n manier beschrijven dat ik er geen traan om hoef te laten, da’s ook knap natuurlijk.

7. Jeroen Brouwens – Bezonken Rood
–> Dit boek las ik afgelopen weekend. Een huiveringwekkende autobiografie over de tijd die Brouwers als kind doorbracht in een Jappenkamp. De gebeurtenissen in het verleden zijn heel raak beschreven, de hoofdstukken over zijn huidige leven vond ik minder interessant.

8. Frederik van Eeden – Van de Koele Meren des Doods
–> Ik wilde dit boek graag lezen omdat ik de film (met Renee Soutendijk in de hoofdrol) al meerdere keren had gezien. Het is een triest verhaal over een vrouw die langzaamaan alle grip op de werkelijkheid verliest. Goed boek, maar het is wat lastig te lezen door het negentiende-eeuwse taalgebruik.

9. Tim Krabbé – Het Gouden Ei

10. Gerard Reve – De Avonden

SAM_1772

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11. Louis Couperus – Eline Vere

12. F. Bordewijk – Karakter
–> Erg boeiend verhaal. In eerste instantie sprak het onderwerp (een zoon die zijn vader nooit gekend heeft probeert succesvoller te worden en uiteindelijk de confrontatie met zijn vader aan te gaan) me niet zo aan, maar gaandeweg kwam ik steeds meer in het boek en werd het steeds beter. Ook leuk dat het verhaal zich afspeelt in het Rotterdam van vóór de bombardementen, dus eigenlijk in een Rotterdam dat ik helemaal niet ken.

13. Bernlef – Hersenschimmen
–> Indrukwekkend boekje, geschreven vanuit een persoon die door Alzheimer steeds meer vergeet. Knap dat Bernlef dit zo heeft weten te beschrijven.

14. Jan de Hartog – Hollands Glorie

15. Jan Cremer – Ik, Jan Cremer

16. Herman de Man – Het Wassende Water

17. Hella S. Haase – Heren van de Thee

18. Cees Nooteboom – Rituelen

19. Theun de Vries – Het Meisje met het Rode Haar

20. Antoon Coolen – Dorp aan de Rivier

Ik heb dus nog 13 boeken te gaan in de komende 33 maanden, moet te doen zijn toch? Ik heb er in ieder geval zin in, en ik hoop dat ik nog een paar prachtige boeken ontdek :).

One response to “Boeken &zo

  1. vivian18 schreef:

    Ik heb zomaar het idee dat ik hier heel wat boeken van ga lezen als ik straks student van de Lerarenopleiding Nederlands ben 😛 Tot nu toe heb ik alleen De Aanslag en Het Achterhuis gelezen… mijn kennis van de klassieke Nederlandse literatuur moet nodig verbreed worden.

Geef een reactie

