Leven volgens Laura

Lau·ra (v.). 1. Van het leven genietend meisje.

Boeken &zo

op april 24, 2013

Iedere woensdag schrijf ik hier een stukje over boeken, lezen, taal en alles wat daar mee te maken heeft. Lees je mee?

Vandaag: Mijn Boekenkast!

De boekenkast, of beter gezegd kasten, staat behoorlijk centraal in ons huis. Er staan twee goedgevulde kasten in de woonkamer, één kast in de werkkamer en in diezelfde kamer is ook de vensterbank omgedoopt tot boekenbewaarplaats. Ik besteed er veel tijd aan om de kasten netjes en mooi te houden. Soms gaat dat zelfs iets te ver: ik heb meerdere malen in vertwijfeling voor de kast gestaan, als ik een nieuw boek had gekocht dat per sé op een bepaalde plank moest staan er dus net niet meer bij paste. Mij restte dan niets dan de hele kast omgooien, tot er weer een logisch systeem in zat, deze keer mét het nieuwe boek.


Ik ben dus ook behoorlijk trots op hoe mijn kasten er uit zien (waag het eens om er iets negatiefs over te zeggen!) en daarom deel ik ze vandaag met jullie.

SAM_1775

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit zijn de twee kasten die in de woonkamer staan. Als we naar Rotterdam gaan verhuizen, willen Jouke en ik een mooie grote boekenkast (mét trappetje) kopen, maar tot die tijd doen we het nog met deze Billy-boekenkasten. Ik heb ze ingedeeld op genre en binnen genre op grootte voor de netheid. In de linkerkast staat, van boven naar beneden, Nederlandstalige romans/literatuur, Nederlandstalige series, Nederlandstalige Crime/Thrillers. In de rechterkast staat, ook van boven naar beneden, Engelstalige romans/literatuur, Engelstalige series en op de onderste twee planken wat restjes die niet zo goed in te delen zijn: columnbundels en kookboeken en dergelijke.

Overal tussenin staan kleine dingetjes, voornamelijk souvenirs en cadeautjes, om de kast een beetje leuk te houden. Zo staan er Matroesjka (of Babushka) poppetjes die een vriend van mij heeft meegenomen uit Rusland, drie stenen Anubis-katten die we zelf in Egypte hebben gekocht, een mini-Eiffeltoren die ik op mijn vierde al van mijn ouders kreeg en een flesje met het goud (fool’s gold)  dat we zelf in Californië uit het water hebben gehaald.
SAM_1773

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En dit is de kast met kinderboeken en jeugdliteratuur. Deze is wat minder strak ingedeeld. Wel heb ik boeken van dezelfde schrijver bij elkaar gezet en staan alle Boektoppers en Lijsters naast elkaar op volgorde van verschijnen. Bovenop de kast staan boxen die ik de afgelopen jaren voor mijn verjaardag van mijn ouders heb gekregen: de box met 15 kinderboeken van Roald Dahl (<3 ❤ <3), één met de hele serie van The Chronicles of Narnia en één met de eerste vijf delen van Little House on the Prairie. Tegenover deze kast bevindt zich de vensterbank met alle Agatha Christies, waar je hier meer over kunt lezen.

Alles bij elkaar heb ik (vooruit, hebben wij – Jouke heeft ook één plankje) op dit moment 565 boeken. Nog even en er komt weer een kast bij! 🙂

 

 

 

One response to “Boeken &zo

  1. Tjalling van leeuwen schreef:

    Het leukste wat je kan doen als je bij Laura op bezoek bent….tegen Laura zeggen dat je één boek op een andere plaats hebt gezet…..op eigen risico…..

    Ook leuk om te zeggen dat je één van de mappen in de Windows Verkenner een andere naam hebt gegeven, natuurlijk door maar één teken te vervangen…..wederom op eigen risico…..

    Volgende keer zal ik een beetje historie over haar vroegere kamer uit de doeken doen…..

    liefs van je vader, Laura

Geef een reactie

