Leven volgens Laura

Lau·ra (v.). 1. Van het leven genietend meisje.

VeggieChallenge 2013

op april 29, 2013

Eén van de doelen in ons Day Zero Project is om een week lang vegetarisch te eten. Vlees is bij ons in huis een vanzelfsprekendheid: we eten allebei graag vleeswaren op brood en hebben vrijwel altijd vlees (of vis) bij het avondeten. Daarom willen we eens proberen hoe het is om een week lang geen vlees te eten.

En wat wil nu het toeval:
Een week geleden kwam ik online de VeggieChallenge tegen. Hierbij worden mensen in mei 2013 uitgedaagd een maand lang vegetarisch, veganistisch of  flexitarisch te eten. Aangezien een maand mij wat teveel van het goede leek, hebben Jouke en ik besloten om de flexitarische uitdaging aan te gaan: een maand lang iedere week minimaal één keer vegetarisch eten. Daarbij voegen we dan zelf een volledig vegetarische week toe. Onze VeggieChallenge ziet er dus als volgt uit:

-Van 2 mei t/m 8 mei eten we volledig vegetarisch: geen vlees of vis
-In de periode 9-31 mei eten we eens per week vegetarisch, totaal dus nog 3 vegetarische dagen

Op deze manier doen we niet alleen mee aan de VeggieChallenge, maar voltooien we ook direct doel #56 van onze DZP-lijst.

Een leuke extra van meedoen via de VeggieChallenge is dat je een steuntje in de rug krijgt. Twee keer per week krijg je een e-mail nieuwsbrief met tips en lekkere vegetarische recepten, en er wordt bijgehouden hoeveel verschil je nu persoonlijk maakt in het milieu door geen vlees te eten. Ook op de website zijn recepten, leuke feitjes en verhalen van de deelnemers van vorig jaar te vinden.


Waarom dit voor mij best moeilijk zal worden:
Ik verwacht dat ik geen problemen zal hebben met vegetarisch avondeten. Dat doen we af en toe al, als we bijvoorbeeld paddenstoelenrisotto eten. Ook maak ik wel eens een vegetarische lasagne en eten we regelmatig soep (zonder balletjes dan natuurlijk 😉 ). Dat lijkt me dus niet zo’n punt.

Wat echter wel lastig zal worden, is het broodbeleg. Ik heb daar sowieso al geen erg ruime keuze in: ik ben allergisch voor veel soorten fruit (–> dus geen jam e.d.), en voor noten (–> geen pindakaas…), en ik houd niet van chocola (–> geen hagelslag/chocopasta…). Meestal eet ik daarom kaas of vleeswaren op brood. Dat zal nu dus een weekje voornamelijk kaas worden. Gelukkig varieer ik wel regelmatig door geen brood te eten als lunch, maar bijvoorbeeld een salade of soepje. Dat zal ik de aankomende week regelmatig doen, want al ben ik een enorme kaaskop, op een gegeven moment wordt het wel wat saai.

Ik ben benieuwd hoe het ons gaat bevallen! Ik zal jullie de komende maand in ieder geval op de hoogte houden van onze voortgang. Wie weet ontdekken we nog heerlijke recepten of blijken we juist toch wel heel erg vlees te missen… We wachten het af. 🙂

 

Geef een reactie

