Leven volgens Laura

Lau·ra (v.). 1. Van het leven genietend meisje.

Boeken&zo

op mei 8, 2013

Iedere woensdag schrijf ik hier een stukje over boeken, lezen, taal en alles wat daar mee te maken heeft. Lees je mee?

Vandaag: Gelezen boeken in 2013 tot nu toe!

Voor mijn Reading Challenge 2013 heb ik mezelf uitgedaagd minimaal 75 boeken te lezen. Ik ben precies op schema: in de eerste vier maanden van het jaar las ik 25 boeken. Hierbij een verslag!

Januari:
1. Camilla Läckberg – Vuurtorenwachter
2. J.K. Rowling – A Casual Vacancy
3. Roald Dahl – Esio Trot
4. Laura Ingalls Wilder – Little House on the Prairie
5. Kate Mosse – Citadel
6. Laura Ingalls Wilder – On the Banks of Plum Creek
7. J.K. Rowling – The Tales of Beedle the Bard
8. Jennifer Worth – In the Midst of Life
9. Laura Ingalls Wilder – By the Shores of Silver Lake
10. Lewis Carroll – Alice in Wonderland
11. Lewis Carroll – Through the Looking Glass

Je ziet dat ik het grootste deel van de boeken in januari las. Dat heeft te maken met de Australian Open, het Grand Slam toernooi in Australië dat plaatsvindt in deze maand. Ik heb dan heerlijk de hele dag tennis aan staan, maar heb altijd een boek bij de hand voor tijdens de minder spannende momenten in de wedstrijd of bij regenpauzes.

In januari genoot ik het meest van Citadel van Kate Mosse, het laatste deel in de Languedoc trilogie. Ik heb het boek (maar liefst 753 pagina’s) werkelijk verslonden. Ook las ik in deze maand veel kinderboeken, heerlijk om de boeken die ik als kind in het Nederlands las, nu in de originele versie te lezen.

Februari:
12. Kate Summerscale – The Suspicions of mr. Whicher or the Murder at Road Hill House
13. Roald Dahl – Matilda
14. M. Denuzière – Louisiana
15. Frances H. Burnett – The Secret Garden

In februari schoot het lezen beduidend minder op. Dit is te wijten aan ‘Louisiana’, een boek dat ik op aanraden van mijn moeder las. Bedankt mam, wat een rotboek was dat. Ik kwam er gewoon niet doorheen. Ik wil boeken echter altijd per se uitlezen, uit een soort wanhopig optimisme ‘dat het einde misschien nog wat goed zal maken’. (Dat deed het overigens niet.) Toen ik later mijn moeder het boek terug gaf en haar vertelde dat ik het zo vreselijk had gevonden, zei ze nog: ‘oja, dat is waar ook, altijd als ik aan dat boek begin, krijg ik er uiteindelijk spijt van’. Fijn, dat zijn 600 pagina’s van mijn leven die ik nooit meer terug krijg.

Maart:
16. Niccolò Ammaniti – Ik ben niet bang
17. Camilla Läckberg – Engeleneiland

Ik zie nu dat ik in maart niet veel heb gelezen, waarom weet ik eigenlijk niet. Ik weet wel dat het twee boeken waren waar ik enorm van heb genoten. ‘Ik ben niet bang’ pakte ik voor €2 mee op het Boekenfestijn in Ahoy en was mijn eerste boek van Ammaniti. Een erg bijzonder boek dat me aan de bladzijden gekluisterd hield. Het nieuwste boek van Camilla Läckberg kon me, zoals altijd bij haar boeken, ook weer erg bekoren en heb ik in één lange ruk uitgelezen. Nu maar weer wachten op de volgende!

April:
18. Agatha Christie – The Complete Short Stories: Hercule Poirot
19. Monica McInerney – The Alphabet Sisters
20. Rachel Joyce – The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry
21. Jeroen Brouwers – Bezonken Rood
22. J.M. Barrie – Peter Pan
23. J.M. Barrie – Peter Pan in Kensington Gardens
24. Thea Beckman – Kruistocht in Spijkerbroek
25. Paul Murray – Skippy tussen de Sterren

Hier is meteen de reden waarom ik in maart weinig boeken heb uitgelezen: ik was toen al begonnen aan de bundel korte verhalen van Poirot. Die was maar liefst 900 bladzijden en daar heb ik dus wat langer over gedaan. In april maakte ik echter, zoals je ziet,  een behoorlijke inhaalslag. Ik las bovendien het mooiste boek tot nu toe in 2013: The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry. Een ontroerend boek over een man in de 60 die besluit van het uiterste zuiden van Engeland naar het uiterste noorden te wandelen om een zieke vriendin op te zoeken. Een echte aanrader!


 

Eind augustus kan ik hier hopelijk een verslagje plaatsen van boek 26 t/mt 50! In ieder geval vinden tot die tijd de twee volgende Grand Slams (Roland Garros en Wimbledon) plaats, dus dat wordt weer lekker veel lezen :).

One response to “Boeken&zo

  1. akke van leeuwen schreef:

    Graag gedaan schat

Geef een reactie

