Leven volgens Laura

Lau·ra (v.). 1. Van het leven genietend meisje.

Dat nummer boven de snelweg

op juli 20, 2013

Eén van onze doelen is om eens dat nummer boven de snelweg te bellen. Je kent die matrixborden misschien wel, waar dan op staat:

“Heeft u vragen over de snelweg? Bel dan 0800-8002”

Jouke en ik vroegen ons altijd af wat mensen dan vragen als ze dat nummer bellen. ‘Waar gaat deze snelweg heen?’ ‘Goh, wat is dit nu eigenlijk voor asfalt?’ ‘Help, ik ben de weg kwijt, hoe kom ik weer thuis?’

Wij snapten dat dus niet zo goed. Vandaar dat we het tot doel hadden gemaakt om zelf eens te bellen.

Gisteren was het zo ver. Na een heerlijke lange dag in Friesland te zijn geweest (blogje over o.a. Leeuwarden volgt nog!) en daarna pannenkoeken te hebben gegeten (hoe Hollands!), reden we op weg naar huis onder het voornoemde matrixbord door. Jouke: ‘Zullen we?’ Ik schoot al direct in de lach maar wilde uiteraard meteen bellen.

Jouke draaide het nummer op de luidspreker in de auto, dus ik kon alles horen. Helaas had ik een enorme lachstuip gekregen, dus het enige dat ik kon doen, was proberen zo min mogelijk geluid te maken. Jouke wist zijn lachen te bedwingen en voerde het volgende gesprek:

Snelwegmevrouw: ‘Goedenavond, kan ik u helpen? Heeft u een vraag over de snelweg?’ (zei ze echt.)
Jouke: ‘Goedenavond. Ik had inderdaad een vraag. Ik wilde weten wat mensen nu zoal vragen als ze dit nummer bellen.’
Snelwegmevrouw: (schiet een klein beetje in de lach) ‘U bedoelt als ze dit nummer bellen?’
Jouke: ‘Ja!’ (ik kwam ondertussen echt niet meer bij en lag dubbelgevouwen op de passagiersstoel)
Snelwegmevrouw: ‘Nou, mensen bellen meestal om te vertellen dat er een gevaarlijk object op de snelweg ligt.’ (kudo’s voor haar voor het daadwerkelijk beantwoorden van de vraag!)
Jouke: ‘Ohh, ok, dus het is meer voor meldingen van een gevaarlijke situatie.’
Snelwegmevrouw: ‘Ja, precies. Ik hoop dat ik u zo voldoende geïnformeerd heb?’
Jouke: (schiet weer in de lach) ‘Ja, hoor, zo weet ik genoeg. Bedankt!’
Snelwegmevrouw: (lachend) Graag gedaan!

Dit gesprek is vast opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Maar: doel voltooid!

One response to “Dat nummer boven de snelweg

Geef een reactie

