Leven volgens Laura

Lau·ra (v.). 1. Van het leven genietend meisje.

Halverwege #26!

op december 10, 2013

DZP-doel nummer 26 is om alle Nederlandse Klassiekers uit de AD-serie te lezen. Dit is een boekenserie die je in 2010 via het AD kon bestellen. De serie bevat 20 ‘Nederlandse Klassiekers’ en was toen voor de mooie prijs van €100 aan te schaffen. Ik ben nooit zo gek geweest op de Nederlandse literatuur, maar ik vind toch dat ik de beroemdste boeken wel gelezen moet hebben om er ook echt een onderbouwde mening over te kunnen geven. Vandaar dat ik besloot de serie aan te schaffen.

Een aantal boeken ervan had ik al gelezen voor ik met dit nieuwe DZP begon, maar nu wil ik voor 31 december 2015 de overige boeken gelezen hebben. Afgelopen week las ik #10 uit en daarmee ben ik op de helft. Dit was nogal memorabel, aangezien er momenten waren dat ik dacht nooit voorbij de 8 boeken te zullen komen. Dit omdat ‘Dorp aan de Rivier’ van Antoon Coolen nogal een worsteling bleek te zijn. Waar het precies aan lag, weet ik niet, maar op de een of andere manier wilde dat boek niet vlotten. Misschien lag het aan het ouderwetse taalgebruik, misschien ergerde ik me teveel aan de dorpelingen (vooral Mammetje met d’r syfilis), in ieder geval heb ik vier maanden over dit boek gedaan. Een nieuw record. Maar goed, ik heb het uitgelezen!

Degenen die ik tot nu toe heb gelezen, zijn (de nummers zijn de nummers in de serie):
3. Maarten ’t Hart – Een vlucht regenwulpen
5. Harry Mulisch – De aanslag
6. Boudewijn Buch – De kleine blonde dood
7. Jeroen Brouwers – Bezonken rood
8. Frederik van Eeden – Van de koele meren des doods
9. Tim Krabbé – Het gouden ei
12. F. Bordewijk – Karakter
13. Bernlef – Hersenschimmen
16. Herman de Man – Het wassende water
20. Antoon Coolen – Dorp aan de rivier

En de prijs voor het meest overrated boek gaat naar…
Ik kan eigenlijk niet kiezen. Zowel van ‘een vlucht regenwulpen’ (wat een saai, naargeestig boek!) als ‘de kleine blonde dood’ (serieus, waar is al die ophef over? er zijn veel mooiere boeken over dit thema) snap ik echt niet waarom dit zulke klassiekers zijn geworden. Met dit soort boeken als verplichte kost op middelbare scholen snap ik ook waarom veel jongeren zo’n aversie tegen lezen ontwikkeld hebben.

De prijs voor beste boek tot nu toe gaat naar…
‘De Aanslag’ zonder enige twijfel. Dat boek greep me vast en ik liet het niet meer los tot ik wist hoe het zat. Enorm goed boek en een herinnering dat ik echt meer van Mulisch moet lezen.

En de grootste verrassing was…
Het gouden ei! In de derde klas (die ik, omdat ik dat zo leuk vond, twee keer heb gedaan) lazen we in de klas samen Het Gouden Ei. Waarschijnlijk kwam het omdat dit boekje van slechts 93 pagina’s over drie maanden werd uitgesmeerd, maar wat vond ik dat een rotboek toen. Ik kwam helemaal niet in het verhaal en het steeds moeten luisteren naar klasgenoten die niet in staat waren fatsoenlijk voor te lezen, hielp ook niet bepaald mee aan het leesplezier. Vorige week las ik dit boekje in een uurtje uit en heb ik er wel van genoten. Alleen jammer dat ik toen de ontknoping al wist, het was leuker geweest als dat nog een verrassing was geweest.

De overige boeken zaten ergens hier tussen in. Van een aantal heb ik echt kunnen genieten, een groot deel valt echter onder ‘mwah’. Ik vind ook dat er een aantal auteurs missen in deze serie: waar is bijvoorbeeld Geert Mak? En Jan Siebelink? (Overigens ben ik wel heel dankbaar dat Arnon Grunberg er niet bij zit. Na ‘Tirza’ kan ik echt niet nog een boek van hem aan. Brrr.)

Nog 10 te gaan dus!

Geef een reactie

