Leven volgens Laura

Lau·ra (v.). 1. Van het leven genietend meisje.

End of year book survey

op december 18, 2013

2013 is bijna voorbij en dat betekent: lijstjes! Overal is men bezig met eindejaarslijstjes: bij DWDD, op blogs en volgende week telt radio 2 weer af met de top 2000 aller tijden.

Ook ik doe hier even aan mee, met een themalijstje: ‘the end of year book survey’ van The Perpetual Pageturner. Het is een vragenlijstje over de boeken die ik in 2013 heb gelezen. Ik heb niet alle vragen overgenomen (ik vond het er erg veel en sommigen leken wel erg veel op eerdere vragen), maar een selectie gemaakt van de leukste vragen. Dus bij deze!

1. Het beste boek dat je gelezen hebt in 2013?
Dat was, zonder twijfel, ‘terugkeer ongewenst’ van Charles Lewinsky. Sinds zijn debuutroman ‘het lot van de familie Meijer’ ben ik al groot fan van deze schrijver. Zijn nieuwste boek overtrof echter alle verwachtingen. Het op waargebeurde feiten gebaseerde boek vertelt het verhaal van een joodse filmregisseur die in Teresienstad terecht komt en daar een propagandafilm van het concentratiekamp moet maken. Zeer aangrijpend en fantastisch geschreven.

2. Een boek waar je van te voren hoge verwachtingen had, maar dat tegenviel?
‘Through the looking glass’, het vervolg op Alice in Wonderland. Het eerste boek was me alles meegevallen en vond ik tot mijn verrassing enorm leuk. Ik keek er dus naar uit om het vervolg te lezen, maar dat was echt een tegenvaller. Het was een warrig boek dat meer ‘zo gek mogelijk’ geschreven leek dan dat het nog een leuk verhaal vormde.

3. Beste nieuw ontdekte auteur in 2013?
Donna Tartt. Ik las van haar ‘the secret history’ en ik genoot enorm van dit boek. Deze enorm beroemde schrijfster was voor mij nog nieuw en ik wil nu zeker meer van haar boeken lezen.

4. Boek dat je echt niet meer weg kon leggen in 2013?
Dat was ‘Kruistocht in Spijkerbroek’. Als kind heb ik dit boek tientallen keren gelezen en ook nu bij het herlezen vond ik het weer prachtig. Ik heb het in één ochtend uitgelezen.

5. Mooiste cover van de boeken die je in 2013 hebt gelezen?
‘The suspicions of mr. Whitcher or the murder at Road Hill House’. Oordeel zelf!

5. Favoriete quote uit een boek van 2013?
In mijn collector’s set van Roald Dahl boeken staan achterin elk boekje een aantal extra’s, met info over het boek en de schrijver. In iedere staat deze quote van Roald Dahl, die ik erg mooi vind:

“I think probably kindness is my number one attribute in a human being. I’ll put it before any of the things like courage or generosity or anything else. If you’re kind, that’s it.”

6. Kortste en langste boek van 2013?
Kortste: Pietje Pienter pakt uit, 32 bladzijden
Langste: Hercule Poirot – the Complete Short Stories, 908 bladzijden

7. Genre dat je het meest las in 2013?
Crime/misdaad. Geen verrassing met alle Agatha Christies ;). Gelukkig ben ik wel behoorlijk divers in mijn keuzes, maar crime komt gewoon het meeste voor.

8. Het boek dat je aan het huilen maakte in 2013?
Dat was vorige week: ‘Wonder’ van RJ Palacio, over een jongetje met een gezichtsmisvorming dat voor het eerst naar school gaat. Prachtig.

9. Minste boek van 2013?
Bah. Skippy tussen de sterren (Skippy dies), wat een rotboek was dat. Het verdient niet eens meer woorden dan dit.

10. Heb je een Reading Challenge voltooid?
Ja (bijna dan, ik heb nog twee weken 😉 ): 75 boeken lezen in 2013. Ik heb er nu 73 gelezen, dus ben mooi op schema!

Geef een reactie

