Leven volgens Laura

Lau·ra (v.). 1. Van het leven genietend meisje.

Een reisje door 2013

op december 20, 2013

2013  was weer een bewogen jaar. Gelukkig eigenlijk, want een saai jaar… daar heb je natuurlijk ook niets aan. Hierbij een verslagje van de memorabele momenten uit mijn 2013!

Januari
Op 2 januari besloot ik om in 2013 een Reading Challenge te voltooien. Ik houd al jaren bij welke boeken ik heb gelezen. Mijn record stond tot nu toe op 73 boeken in één jaar, dat was in 2008. Dit jaar wilde ik daar overheen en daarom nam ik mijzelf voor om er dit jaar 75 te lezen. Ik moet er nog twee en heb er alle vertrouwen in dat ik dit ga halen!

5 januari was de dag dat Jouke en ik het plan opvatten om in 2013 te proberen om alle provinciehoofdsteden van Nederland te bezoeken. We moeten nu alleen nog naar Zwolle – dat doen we in de kerstvakantie. Dit was een ontzettend leuk project waarbij we veel leuks in Nederland hebben gezien.

Verder begon ik in januari met datgene waar ik het grootste deel van dit jaar mee bezig ben geweest: solliciteren. Ik was vol goede moed en wellicht ook wat naïef, maar kreeg al snel door dat de crisis toch ook op mij zijn invloed zou hebben…

Februari
In februari ging het sollicitatieproces vrolijk verder, maar ook in deze maand waren er leuke dingen te doen. Zo ging ik op 15 februari met Jouke en Wilco naar het ABN Amro Tennis Toernooi in Ahoy. Als groot fan van Federer keek ik ernaar uit om hem voor de tweede keer te zien spelen. Helaas met wat minder resultaat… maar goed, nu heb ik hem eens zien winnen en eens zien verliezen. (Yay?)

O ja, en februari wilde ik vooral snel voorbij zien gaan want het was KOUD. Met SNEEUW en IJS. Brrr. Dus we gaan nu verder naar…

Maart
en 8 maart waren twee spannende dagen. Toen werd mijn aflevering van 1 tegen 100 namelijk opgenomen! Dit was zeker een hoogtepuntje. Het was sowieso leuk om mee te doen, maar toen het uiteindelijk 1 tegen 1 werd, was het enorm spannend. Natuurlijk krijg ik de rest van mijn leven te horen dat ik niet wist wat  de bijnaam was van Galatasaray, maar ach. Bovendien werd op 8 maart ook nog Eva geboren – een iets grotere gebeurtenis en minstens net zo spannend ;).

11 maart was ook een bijzondere dag – toen begon ik tenslotte deze blog!

Ondertussen ging het sollicitatieproces gewoon door…

April
10 april bezochten Jouke en ik de tentoonstelling van Jean Paul Gaultier in de Kunsthal in Rotterdam. Hij is één van mijn favoriete designers (hoewel ik tot nu toe alleen de door hem ontworpen cola- en evian-flesjes heb) en het was een heel gave tentoonstelling, waarover je hier meer kunt lezen.

12 april was de start van het nieuwe DZP-project. 101 doelen om af te ronden voor 31 december 2013. Inmiddels zijn er 13 voltooid en een groot aantal in progress dus we zijn goed op weg!

Op 14 en 21 april werd ‘mijn’ aflevering van 1 tegen 100 uitgezonden – ook dat was weer spannend natuurlijk. Verder besloot ik in april om te reageren op een vacature voor vestigingscoördinator huiswerkbegeleiding. Achteraf bleek dat de goede beslissing te zijn!

Mei
Mei stond in het teken van veel solliciteren. Inmiddels was ik het echt zat om werkloos te zijn. Ik had mijn eisen versoepeld: waar ik eerst toch wel mikte op minimaal 32 uur, solliciteerde ik nu op alles vanaf 20 uur. Ik begon breder te kijken binnen zowel onderwijs als gezondheidszorg en probeerde zo mijn reikwijdte te vergroten. Het had resultaat: ik kreeg mijn eerste sollicitatiegesprek op 13 mei!

Juni
Op 3 juni deden Jouke en ik mee aan een kookworkshop met een hele groep vrienden. Superleuk om dat eens te doen en het resultaat mocht er wezen, al zeg ik het zelf ;). 12 juni maakte ik voor mezelf een overzicht van 50 boeken die ik nog wil lezen in mijn leven en besloot ik om daar vanaf 2014 (na mijn huidige reading challenge) mee te gaan beginnen.

Op 21 juni ging ik opnieuw met Jouke en Wilco naar een tennistoernooi: deze keer het grastoernooi van Rosmalen, waar we onder meer Stanislas Wawrinka (‘die andere Zwitser’) zagen spelen. Weer erg leuk! Hier is ook het idee geboren om volgend jaar, in 2014, naar Roland Garros te gaan.

Juli
In juli waren er een aantal grote gebeurtenissen in onze vriendenkring: zo ging er iemand trouwen en werd de kleine Evy geboren (niet te verwarren met de in maart geboren Eva 😉 ). Jouke en ik gingen zelf terug naar onze roots in Friesland op 19 juli.


Voor het geboortehuis van mijn oma!

Op 20 juli bezocht ik de Mode Biënnale in Arnhem. Natuurlijk was dit allemaal erg leuk, maar het hoogtepunt van juli was toch wel de 24ste, waarop ik te horen kreeg dat ik een baan had! Niet meer Sjaan ZonderBaan maar Laura MetBaan (rijmt alleen wat minder leuk). Eind augustus zou ik gaan beginnen.

Augustus
Augustus begon met een weekendje Groningen op en 5 augustus, ter ere van mijn verjaardag en als onderdeel van ons rondje provinciehoofdsteden. Op 6 augustus werd ik 26 en dat was een goed moment om een waterijsje te eten.

Natuurlijk vierde ik die verjaardag uitgebreid op 10 en 11 augustus, net als de andere 10 verjaardagen deze maand .

September
Op 7 september volgden Jouke en ik een surfles in Hoek van Holland. Dat was enorm vermoeiend maar heel erg leuk! Zeker voor herhaling vatbaar.

Verder begon deze maand mijn werk echt. In het begin was ik erg nerveus en vond ik het lastig om het los te laten toen ik thuis kwam. De afgelopen maanden is dat langzaam verbeterd en ben ik er steeds meer in gekomen. Ik ga iedere dag met plezier naar mijn werk en vrijwel dagelijks kan ik ’s avonds iets leuks vertellen aan Jouke. Nu is dat ook niet zo moeilijk met leerlingen die je chocolaatjes geven ;).

Oktober
De eerste helft van deze maand stond vooral in het teken van de bruiloft van Claudia en Jeroen, voor wie Jouke en ik ceremoniemeester waren. Op 18 oktober was het zover. Wij vonden het een grote eer om ceremoniemeester te mogen zijn en ontzettend leuk (en zenuwslopend…) om te doen!

November
Op 4 november rondde ik mijn cursus Latijn af, met een mooi gemiddelde van 8,8. Van tot 10 november was ik een weekendje weg met een groep vrienden in Drenthe, heel gezellig!

November was ook de maand waarin ik Jouke voor het eerst met een snor zag. Hoewel het voor het goede doel was, hoef ik het niet per se nog eens te zien ;). Ondanks de snor hebben we op 30 november wel ons 6-jarig jubileum gevierd!

December
De afgelopen weken waren enorm druk. Ouderavonden op mijn werk, bijna iedere avond laat eten doordat óf ik, óf Jouke pas na achten thuis was en helemaal volgeplande (leuke!) weekenden. Ik kan dus zeggen dat ik de kerstvakantie wel even kan gebruiken! Daarin staan natuurlijk de feestdagen nog op het programma, gaan we zaterdag naar 538 Jingleball, brengen we een bezoekje aan het Rijksmuseum en trap ik de vakantie vanaf af met een drankje bij de Wijnbar. Zowel bijkomen als feestvieren dus!

En niet te vergeten:

Natuurlijk gebeurde er dit jaar nog veel meer. Ik had ontzettend veel gezellige avonden met vrienden en familie, ontdekte nieuwe boeken, films, tv-series, steden en restaurants en genoot ook van gewoon thuis zijn met Jouke en de kat. Het was eigenlijk gewoon een mooi jaar, dat nog niet eens afgelopen is! 

2 responses to “Een reisje door 2013

  1. Oma Bijvoets schreef:

    leuk Laura om te lezen wat jullie het hele jaar zoal gedaan en geweest zijn Liefs Oma

  2. En niet te vergeten: je zusje slaagde voor haar havodiploma en begon met een studie!

Geef een reactie

