Leven volgens Laura

Lau·ra (v.). 1. Van het leven genietend meisje.

Einde Reading Challenge 2013!

op januari 3, 2014

Al eerder, in augustus en in mei, blogde ik over mijn reading challenge in 2013. Ik heb mezelf afgelopen jaar uitgedaagd om minimaal 75 boeken te lezen. Dit is gelukt! Weliswaar las ik het laatste boek uit op 31 december om 20:11, maar: gehaald is gehaald!

Hierbij nog een overzichtje van boeken 51 t/m 75.

Augustus
51. Enid Blyton – New Term at Malory Towers
52. Enid Blyton – Summer Term at Malory Towers
53. Enid Blyton – Winter Term at Malory Towers
54. Enid Blyton – Fun and Games at Malory Towers
55. Enid Blyton – Secrets at Malory Towers
56. Enid Blyton – Goodbye Malory Towers
57. Tatiana de Rosnay – Het appartement
58. Dennis Avey – De man die naar Auschwitz wilde

In augustus las ik eerst nog de laatste zes delen van de Malory Towers serie. Deze zijn onder naam van Enid Blyton uitgekomen (de schrijfster van de originele serie), maar werden geschreven door Pamela Cox. Ik was eerst wat huiverig – ik ben niet zo gek op ghostwriters. Maar tot mijn grote verrassing waren deze boekjes erg leuk en eigenlijk beter geschreven dan de originele serie. Ik ben dus blij dat ik de complete serie heb!

September
59. Agatha Christie – Murder at the Vicarage
60. Lawrence Hill – Het Negerboek
61. Jo Nesbo – The Bat
62. Agatha Christie – Hickory Dickory Dock

Van deze selectie was Het Negerboek torenhoog favoriet. Een prachtig boek dat verhaalt over periode van slavernij in het zuiden van de VS, vanuit de ogen van een slavin. Een echte aanrader!

Oktober
63. Robert Galbraith – The Cuckoo’s Calling
64. Agatha Christie – Taken at the Flood

Ik las niet veel in oktober. Ik was druk met mijn nieuwe baan en ’s avonds nog te vermoeid om mijn ogen lang genoeg open te houden om te lezen. Wel las ik The Cuckoo’s Calling, een boek dat JK Rowling onder pseudoniem heeft geschreven. Het is een misdaadthriller die zich zeer traag ontwikkelt, maar die toch de aandacht weet vast te houden. Ik ben benieuwd naar het volgende deel.

November
65. Silvia Tennenbaum – De Wertheims
66. Donna Tartt – The Secret History
67. Roald Dahl – The Minpins
68. Agatha Christie – The Sittaford Mystery

In november realiseerde ik me dat ik een beetje moest gaan doorlezen, omdat ik de 75 anders niet zou gaan halen. Toch koos ik ervoor om twee dikke pillen te lezen (nrs 65 en 66), omdat de verhalen me zo aanspraken. Ik werd er niet door teleurgesteld en ‘the secret history’ is misschien wel één van de beste boeken die ik ooit heb gelezen.

December
69. Anthony Bourke – En we noemden hem Christian
70. Laurentien van Oranje – Pietje Pienter pakt uit
71. Antoon Coolen – Dorp aan de Rivier
72. Tim Krabbé – Het Gouden Ei
73. R.J. Palacio – Wonder
74. Robin Sloan – Mr. Penumbra’s 24-hour bookstore
75. Stephen Chbosky – The Perks of being a Wallflower

Van bijna alle boeken in december heb ik erg genoten. The Perks… springt er echter wel uit. Wat een prachtig geschreven boek! Daarnaast schoot ik in december ook wat verder op met het lezen van de 20 Nederlandse Klassiekers – zowel Het Gouden Ei als Dorp aan de Rivier maakten daar onderdeel van uit.

2014?
De vraag is  nu: ga ik in 2014 weer een challenge doen? Ja, maar een ander soort uitdaging. Ik vond het leuk om dit jaar 75 boeken te lezen en daarmee mijn vorige record van 73 te verbreken, maar ik merkte wel dat kwantiteit soms boven kwaliteit ging. Ik koos soms voor dunnere boeken om maar zeker te weten dat ik mijn doel zou gaan halen, terwijl ik eigenlijk meer zin had in een dikker boek. Daardoor heb ik bijvoorbeeld ‘gone with the wind’ het hele jaar uitgesteld (dat boek heeft 1400 bladzijden).

In 2014 ga ik dus een ander soort challenge doen. Daarover binnenkort meer!

Geef een reactie

